Herfst - een creatieve benadering met ICM en meervoudige belichting
De kalender geeft aan dat het nu winter is. 31 januari, tijd voor sneeuw, ijs en warme chocolademelk.
Maar helaas, niets van dat alles. Het is grijs en met 11 graden veel te warm. Door de wind met windkracht 4 tot 6 en regen lijkt het meer herfst dan in oktober...
Dus eigenlijk is er geen betere tijd dan nu om dit blogje te schrijven en plaatsen :-)
In mijn vorige blog kon je mijn herfstlandschappen bewonderen. Dit keer komen de meer "creatieve" foto's aan bod.
Creatief tussen aanhalingstekens, want de één zal het creatief vinden, de ander slechts een "kunstje".
Maar dat maakt mij niet zoveel uit - ik heb vooral geprobeerd om met technieken zoals ICM (Intentional Camera Movement - bewust bewegen van de camera tijdens de opname) en met meervoudige belichting eens andere foto's te maken dan de zuivere registerende foto's.
De volgende foto heb ik gemaakt van een aantal berken, die prachtig geel kleurden. De reden om hier ICM te gebruiken is dat ik de kleuren van de bodem (rood) graag wilde laten overlopen in de kleuren van de bomen (geel) en de lucht (blauw). Daarbij vomt de witte stam een mooie verbindende witte lijn:
De techniek van ICM is overigens simpel: kies sluitertijd-voorkeuze (of volledig handmatig), stel een langere sluitertijd in, en beweeg je camera vervolgens tijdens het afdrukken. Begin met bewegen vóór je afdrukt, en blijf door bewegen ook nádat je de ontspanknop hebt ingedrukt.
Een goede start is om 1/15 of 1/10 seconden in te stellen, en dan de resultaten te bekijken. Beoordeel of je sneller of langzamer moet bewegen tijdens het afdrukken, of stel evt, de sluitertijd bij. Dit alles op gevoel en tot je blij wordt van de resultaten :-)
Ook de openingsfoto heb ik op deze manier gemaakt.
Hier wilde ik proberen de verkleuring van de herfstbladeren in één foto te vangen, alsof de tijd verstrijkt van links naar rechts.
De volgende foto heb ik met een meervoudige belichting gemaakt. Hierbij stel ik mijn camera zo in, dat ik meerdere (2 tot max. 9) foto's kan maken, die door de camera tot één foto worden samengevoegd. Hierbij kan je nog instellen op welke wijze de camera dit moet doen, maar meestal maak ik gebruik van de instelling "gemiddeld": de camera bepaalt zelf met alle beelden de gemiddelde, correcte belichting.
Zo ontstaat ineens een boom met veel meer gekleurde blaadjes en lijkt er wel beweging in de foto te zitten.
Bij het maken van de meervoudige foto's kan je heel veel aanpassen: je kan bijv. een scherpe en een wat onscherpe foto maken, zodat de foto een zacht diffuus effect krijgt. En je kan naar voor of achteren lopen, of om de boom heen.
Hier ben ik van rechts naar links om de boom gelopen, zorgvuldig zorgend dat de stam bij iedere opname zoveel mogelijk op dezelfde plek in beeld bleef.
Ook kan je de camera iets omhoog, omlaag, naar links of naar rechts bewegen tussen het maken van de foto's door. Vooral bij bomen is het dan echter wel opletten of de stam of dikke zijtakken niet al te veel dubbel worden.
Ook omgezet naar zwart-wit vind ik deze foto wat hebben, door de enorme structuur die in de bladeren zit:
Bij de volgende foto twijfel ik of alle takken niet wat teveel dubbel voorkomen. Enerzijds geeft het wel een mooie structuur, maar het is duidelijk dat dit een meervoudige belichting is. En meestal is dat toch een slecht teken als dat te duidelijk zichtbaar is.
Een andere mogelijkheid is om na het maken van de eerste foto een stuk in of uit te zoomen voor de volgende foto('s).
Zo is ook deze kleur explosie ontstaan, een soort confetti van gele blaadjes tegen de blauwe lucht.
Op een andere dag was ik het bos ingegaan, op zoek naar paddenstoelen. Die waren echter net de (natte) week ervoor grotendeels vergaan. De bladeren op de grond waren echter wel interessant, al die kleuren en bladstructuren.
Ik had net daarvoor de geweldige flimpjes van Doug Chinnery op Youtube gezien over ICM en kon direct de door hem beschreven technieken gaan uitproberen.
Door de camera tijdens de opname te roteren bleken er ineens prachtige kleuren en structuren te ontstaan.
Ook dit is vooral een kwestie van heel veel foto's maken, en steeds een iets andere beweging met de camera maken. Net zolang weer tot je blij wordt van de resultaten :-)
Ook het snel omhoog of omlaag bewegen van de camera leidde tot leuke resultaten. Zelf vind ik het mooi dat je nog net de structuur van enkele bladeren kan zien.
En als afsluiter nog een foto van de herfstbladeren in zwart-wit.Het geeft mij het gevoel van een herfst-storm en straalt daarmee ook echt een herfst-sfeer uit.
Door de foto om te zetten naar zwart-wit leiden in dit geval de kleuren van de bladeren niet af van de structuren.
Ten slotte:
Het leuke aan het gebruik van ICM en meervoudige belichting vind ik dat je van te voren nooit weet hoe de foto uit zal pakken en je heerlijk kan experimenteren. Geen foto is hetzelfde, het blijft altijd spannend of er van die honderden (ja, echt!) foto's er een paar bij zullen zitten die de prullenbak overleven.
En de kans dat je een unieke, anders-dan-anders foto maakt is ook gegarandeerd :-)