Fotoblog Wouter van de Weerd
Welkom op mijn fotoblog

G'day mate - terug uit Noord-west Australië

G'day mate, how're doing?
Het klinkt als een cliché, en dat is het ook, maar toch werden we tijdens onze vakantie in Noord-west Australië meermalen op deze manier gegroet. Als nuchtere Hollander is dat altijd weer even schrikken, want wat zeg je dan terug?

2011-07-13 - Carin in onze 4wd-camper<br/>Broome - Australië<br/>Canon EOS 7D - 24 mm - f/8.0, 0.01 sec, ISO 200 Carin in onze 4wd-camper

Maar het maakt uiteraard niet uit wàt je terugzegt, als je maar wat terugzegt of een praatje aanknoopt. Want dat gaat daar erg makkelijk, de Aussies zijn altijd zeer geïnteresseerd in waar je vandaan komt, wat je gaat doen of waar je naar toe gaat.

Dit keer zijn we met een 4wd-campertje van Broome naar Darwin gereden. In 4 weken, zodat we overal ruim de tijd hadden om te genieten van de omgeving, te wandelen, zwemmen en uiteraard om flink te kunnen fotograferen.
In onze zomer is het daar de "droge tijd" van het jaar, en van oktober tot april is het de "natte tijd" met heel, heel veel regen. Wij hadden nu meestal 30 graden, blauwe luchten en zonnige omstandigheden. Soms te zonnig, want het licht was overdag wel heel erg hard om mooi te kunnen fotograferen. Maar ja, tijdens dat uurtje na zonsopkomst en voor zonsondergang zit je nu eenmaal niet altijd op de juiste plek...

2011-07-12 - Bijzondere vormen en kleuren<br/>Broome - Australië<br/>Canon EOS 7D - 24 mm - f/11.0, 1/250 sec, ISO 200 Bijzondere vormen en kleuren

Uiteraard is geen vakantie in Australië compleet zonder kangaroos of wallabies gezien te hebben. Gelukkig werden we niet teleurgesteld.
En ook bij de watervallen kwam, na de zeer overvloedige regenval dit voorjaar, nog zeer veel water naar beneden zetten.

2011-07-26 - Wallaby<br/>Australië<br/>Canon EOS 7D - 130 mm - f/5.0, 1/200 sec, ISO 200 Wallaby

2011-07-30 - Florence Falls<br/>Litchfield National Park - Batchelor - Australië<br/>Canon EOS 7D - 32 mm - f/8.0, 1/250 sec, ISO 200 Florence Falls

De Bungle Bungles (of eigenlijk Pernululu National Park) vonden wij één van de hoogtepunten van onze vakantie. Wat een prachtige kalkstenen rotsformaties, die door algen zwarte en door ijzeroxide oranje gekleurde banden krijgen. Net een soort ouderwetse bijenkasten (beehives). En vanuit een (vrijwel geheel open) helikopter was het nog mooier te zien en fotograferen.

2011-07-20 - Bungle Bungles - Pernululu National Park vanuit een helicopter<br/>Bungle Bungles - Pernululu National Park - Australië<br/>Canon EOS 7D - 105 mm - f/5.0, 1/640 sec, ISO 200 Bungle Bungles - Pernululu National Park vanuit een helicopter

Het aantal kleurrijke vogels viel ons dit keer een beetje tegen, maar de regenboogbijeneter kwamen we vrijwel overal tegen. En met een mooie blauwe lucht als achtergrond levert dat de volgende plaat op:

2011-07-22 - Regenboogbijeneter<br/>Australië<br/>Canon EOS 7D - 400 mm - f/8.0, 1/500 sec, ISO 200 Regenboogbijeneter

Speciaal voor de vele watervallen had ik net voor de vakantie een nieuw filter gekocht: een LCW Fader ND, ofwel een filter die een variabele hoeveelheid licht kan tegenhouden. Een engelstalige review met toelichting en uitleg vind je hier. Met dit filter ben je in staat om zo'n 2 tot 9 stops aan licht te "verliezen", waardoor je dus een langere sluitertijd kan (moet) instellen om een juiste belichting te krijgen. Hierdoor kan je dus stromend water een prachtig wolk-achtig effect geven. Niet iedereen houdt ervan (Carin vind het maar zo-zo), maar ik vind het wel erg fraai.

In Litchfield ben ik bij Buley's Rockhole speciaal vroeg opgestaan en op pad gegaan, om eens flink met dit filter te 'spelen'. De warme ochtendzon zorgde vervolgens voor een mooie gouden gloed:

2011-07-30 - Watervalletjes bij Buley's Rockhole<br/>Litchfield National Park - Batchelor - Australië<br/>Canon EOS 7D - 85 mm - f/16.0, 20 sec, ISO 100 Watervalletjes bij Buley's Rockhole

Bij Katherine Gorge wilde ik graag de zonsondergang fotograferen vanaf het hooggelegen uitzichtspunt. Een uur voor zonsondergang ging ik dus op pad, uiteraard met statief. Na een flinke klim en wat zweetdruppels was het vervolgens een kwestie van een paar goede composities bepalen en wachten...
En als de zon dan ondergaat is het snel werken, want je hebt dan maar weinig tijd om verschillende foto's te maken.
(helaas had ik ook geen tijd om de tóch wel in grote getalen aanwezige muggen te lijf te gaan, dus de volgende ochtend bleken mijn kuiten van onder tot boven onder de muggenbulten te zitten... :-( )

2011-07-27 - Zonsondergang bij Katherine Gorge<br/>Nitmiluk National Park - Katherine - Australië<br/>Canon EOS 7D - 10 mm - f/16.0, 1/30 sec, ISO 200 Zonsondergang bij Katherine Gorge

Ik ben overigens tot bijna een half uur na de zonsondergang gebleven, want ook dan kleurt de lucht nog prachtig na. En dit keer werd ik ook nog totaal verrast door een bijzonder fenomeen: letterlijk duizenden vleerhonden kwamen na zonsondergang door de Gorge gevlogen, op weg naar voedsel. Al dat geflapper van die vleugels, en dat op slechts een paar meter afstand: adembenemend!
Helaas bleek het al veel te donker te zijn om daar nog iets van op de foto te krijgen, maar de ervaring en herinnering is al voldoende :-)
Gelukkig had ik overigens een zaklantaarn meegenomen om weer veilig terug naar de camping te kunnen komen - het is goed om daar vooraf wel aan te denken!

Uiteraard is dit maar een heel erg kleine selectie van mijn foto's uit Australië. Op onze reisverslagen website kan je echter ons complete reisverslag en heel veel foto's vinden!